Vedtægter

1 Navn og Hjemsted

Foreningen hedder Hasselager Hundeførerforening og er hjemmehørende i Aarhus Kommune.

2 Formål

Foreningens formål er at udbrede kendskabet til hundetræning inden for forskellige discipliner samt at skabe et netværk for hundeejere.

Alle hunde er velkomne i foreningen uanset hunderace eller stambogsføring.

3 Medlemskab

Stk. 1. Enhver, der vil medvirke til fremme af foreningens formål, kan optages som medlem. Bestyrelsen kan dog nægte optagelse i foreningen, såfremt ansøgeren har gjort sig skyldig i en i den offentlige mening vanærende handling.

Stk. 2. Indmeldelse sker ved betaling af medlemskab. Udmeldelse kan ske på ethvert tidspunkt i kalender året. Betalingen kan ikke tilbageføres.

Stk. 3. Et medlem kan ekskluderes, hvis dette modarbejder foreningens formål. Beslutningen træffes af bestyrelsen. Eksklusion betyder, at medlemmet ikke kan deltage i foreningens aktiviteter og ikke længere kan være medlem af foreningen. Medlemmet har altid krav på at få prøvet sin eksklusion på generalforsamlingen.

Stk. 4. Ekskluderede, slettede eller udmeldte medlemmer har intet krav på foreningen og dens midler.

4 Kontingent

Stk. 1. Kontingentet (for det efterfølgende år) fastsættes på den årlige generalforsamling og opkræves 1 gang årligt.

Stk. 2. For at opretholde stemmeret på generalforsamlingen skal kontingentet være betalt. For nye medlemmer skal kontingentet være betalt senest 14 dage efter faktisk indmeldelse i foreningen. Ved udmeldelse kan der ikke refunderes kontingent.

Stk. 3. Kontingentet består af to dele: grundkontingent og træningsgebyr. Disse fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen. Ingen kan deltage i foreningens aktiviteter uden at betale grundkontingent, der dækker grundomkostningerne ved medlemskabet og giver medlemmet almindelige medlems-rettigheder. 

5 Generalforsamling

Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Generalforsamlingen finder sted hvert år i maj. Indkaldelse til generalforsamling vil ske 3 uger før via mail, opslag på hjemmeside og annoncering på Facebook. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden samt evt. indkommende forslag.

Stk. 2. Stemmeberettigede er medlemmer med gyldigt medlemskab. Ved børn under 15 år er det en forælder til denne, der er stemmeberettiget.

Stk. 3. Forslag til generalforsamlingen skal være skriftlige og være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen.

Stk. 4. Til vedtægternes vedtagelse, ophævelse eller forandring kræves 2/3 af de mødte stemme-berettigede medlemmers stemme. Stemmeafgivelse ved fuldmagt kan ikke finde sted.

Afstemninger kan foregå skriftligt, hvis 1 medlem kræver det.

Dagsorden til ordinær generalforsamling

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af referent
  3. Bestyrelsen beretning
  4. Fremlæggelse af regnskab og næste års budget
  5. Fastlæggelse af kontingent for det efterfølgende år
  6. Indkomne forslag
  7. Valg af formand (lige år)
  8. Valg af kasserer (ulige år)
  9. Valg sekretær (lige år)
  10. Valg af suppleanter til bestyrelsen
  11. Valg af to interne revisorer
  12. Valg af en revisorsuppleant
  13. Eventuelt

6 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder anledning dertil, eller når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begæring derom og samtidig til formanden indsender en skriftlig redegørelse over de sager/forslag, der ønskes behandlet. Generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter begæringen derom er modtaget. Varslingen af ekstraordinær generalforsamling sker med indkaldelse via mail, opslag på hjemmesiden og annoncering på Facebook.

Minimumsdagsorden til ekstraordinær generalforsamling

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af referent
  3. Indkomne forslag
  4. Eventuelt

De indkomne forslag skal i dagsordenen fremgå hver for sig, da det kun er dem, der kan tages stilling til på en ekstraordinær generalforsamling.

7 Bestyrelsens sammensætning

Stk. 1. Valg til bestyrelsen kan ske, hvis medlemmet har været medlem i 3 måneder og er minimum 18 år.

Stk. 2. Bestyrelsen består af 3 personer; formand, kasserer og sekretær samt 2 suppleanter. Suppleanterne kan indgå i bestyrelsen arbejde.

Stk. 3. Valg til bestyrelsen Formanden vælges for to år og er på valg i lige år. Kassereren vælges for to år og er på valg i ulige år. Sekretæren vælges for to år og er på valg i lige år. 1. Suppleant vælges for et år og er på valg i ulige år 2. Suppleant vælges for et år og er på valg i lige år.

Stk. 4. Adgangs- og taleret til bestyrelsesmøder Valgte suppleanter og medlemmer af foreningen kan have adgang til bestyrelsesmøder og have ret til at tale en bestemt sag. Suppleanter og foreningens medlemmer har ikke stemmeret til bestyrelsesmøder.

8 Regnskab

Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Regnskabet skal føres i en let overskuelig form og skal foreligge i revideret stand til godkendelse på den ordinære generalforsamling. Regnskaber og bilag skal gemmes i mindst 5 år efter godkendelsen.

Stk. 2. Tegningsret Foreningen kan kun tegnes af formanden og et bestyrelsesmedlem i fællesskab.

9 Foreningens opløsning

Stk. 1. Foreningen kan ikke opløses, så længe mindst 5 medlemmer gør fordring på dens beståen. Ved opløsning af foreningen tilfalder foreningens midler Dansk Blindesamfunds hundeafdeling.

 

Vedtaget på stiftende generalforsamling den 18. maj 2016